Två människor som håller varandras händer
Fotograf: Oscar Gärdehed

Sällsynta dagen 2015

Sällsynta dagen återkommer varje år den 28 februari. Den är inrättad för att uppmärksamma sällsynta diagnoser. Riksförbundet Sällsynta diagnosers europeiska paraplyorganisation EURORDIS arbetar varje år fram ett tema för den Sällsynta dagen. 2015 är temat, solidaritet - "Dag för dag, hand i hand." Att leva med en sällsynt diagnos är inte alltid lätt, men tillsammans blir vi starkare.

Har du en sällsynt berättelse att dela?

I Sverige kommer vi under 10 dagar från mitten av februari att uppmärksamma sällsynta diagnoser i sociala media på internet genom att dela personliga berättelser som belyser temat. För det behöver vi din hjälp.

Finns det någon i din närhet: en familjemedlem, vän, vårdgivare, lärare  till exempel som gör livet bättre för dig och andra? Eller är det kanske du som är det stöd som gör livet lättare för någon?

Skriv ner  din historia och skicka den till Riksförbundet Sällsynta diagnoser: info@sallsyntadiagnoser.se.

Bifoga gärna ett eget fotografi eller illustration.
Ett urval av berättelser kommer att användas.
Kampanjen kommer presenteras under #sällsyntaliv, #sällsyntadagen "och #RareDisease för att synas i rätt sammanhang i media.
Begränsa din berättelse till max 2000 tecken.

Riksförbundet Sällsynta diagnoser, Nationella Funktionen Sällsynta Diagnoser och flera andra aktörer inom det sällsynta området i Sverige och Internationellt kommer att uppmärksamma Sällsynta dagen, lördagen den 28 februari 2015.

Gör det du också!

Pussel som bildar ett hjärta

Länksamling per diagnos

Här kan du söka på en sällsynt diagnos och hitta en sammanställning över länkar till olika webbplatser med såväl diagnosspecifik information som information av mer generell karaktär.

Länksamling per diagnos, mer information
Centrum för sällsynta diagnoser

Du kan kontakta CSD i din region för att få vägledning, hänvisning och information som enskild person, profession inom hälso- och sjukvården och andra samhällsinstanser i frågor som rör sällsynta diagnoser.

Centrum för sällsynta diagnoser, mer information
Expertteam och expertresurser i Sverige

Expertteam och expertresurser

CSD samverkar med de expertteam och expertresurser som finns inom den regionen universitetssjukhuset är belägen

Expertteam och expertresurser i Sverige, mer information
Illustration: Ett förstoringsglas som illustrerar tema

Tema

Under Tema finner du specifika och aktuella ämnen som alla rör området sällsynta diagnoser.

Teman, mer information